Alkoholpolitik ...

"Någon" :) frågade varför jag tagit beslutet att sluta dricka alkohol, så jag tänkte deklarera min alkoholpolitik.

För mig räcker det med att en person uppfyller en av nedanstående punkter för att ha nog med anledningar till att avstå från alkohol.

- Att någon närstående uttrycker oro för ens alkoholdrickande.

- Indicenter sker runt personen som dricker som inte hade skett om man inte druckit.  (Oavsett om man är skuldbärare till incidenten eller ej)

- När man dricker och inte minns allt som hänt dagen efteråt.

- Om man har släktingar i direkt led ovanför sig själv som haft alkoholproblem, och samtidigt funderar om man inte borde dricka lite mindre eller på ett annat sätt.

- Man planerar sina aktiviteter utifrån dryckeskonsumtionen och inte utifrån aktiviteten i sig.

- När man har svårt att tycka att något kul snart ska hända om man inte har en fest på gång.

- Du har delar av ditt umgänge som du bara kan umgås med när du dricker


Så, för mig räcker det med någon av ovanstående "argument" för att sluta dricka, men det räcker också med argumentet att man helt enkelt inte vill.


Så svaret på frågan är. När jag kom hem från min superlyckade möhippa och blev hängande över toastolen en timme insåg jag att jag hade haft mins lika roligt den dagen utan alkohol och då hade jag inte behövt må dåligt dagen efter heller.

Jag har idag roligare vad jag än gör, jag har mer vänner som är påriktigt och vi har alltid schaffis när vi ska på fest :)   



Kommentarer
Postat av: Frida

Bra där Marit! Du ska bara veta hur många som tackade nej till festen i måndags med anledningen att de skulle jobba på tisdagen. För då måste det ju betyda att de inte vill komma på fest utan att dricka? För att tacka nej till en middag vid sex på kvällen för att man ska upp nästa dag, det rimmar lite illa i mina öron... Även om jag inte gjort ett val som du, utan tar ett glas vin eller så. Typ en gång om året! KRAM!

2011-08-03 @ 23:00:16
Postat av: camilla thörn

Håller med dig till 100%, alla argument är bra och mycket värda att tänka över. Håller också med Frida, helt sjukt att vissa inte kan vara nyktra på en fest! Lustigt också att många verkar bli oerhört provocerade av människor som valt att helt avstå/ dra ner på sin alkoholkonsumtion... kramiz

2011-08-04 @ 16:00:15
URL: http://jagograbbsen.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0