Midsommar "all in"

Här kommer en liten (läs lång) resumé av midsommar.

Som jag sa tidigare gick jag "all in" för midsommar i år, de var väldigt längesen jag gjorde de! Så jag och barnen åkte till mina föräldrar i Boda direkt på fre morgon när vi vaknade (kim jobbade hela fre dygn). Vi gick upp till "klitten" där blomsterplovkning och girlangbindning stod på shemat. Släktträff kan man också säga att de var. Jag träffade kusiner, tremänningar, fyrmänningar, mostarar, gammelmostrar och barndomms vänner, varav vissa jag inte sett på 10år eller mer :) Så innan vi kom igång med de vi skulle hade vi en hel del folk å hälsa på och småprata med! 





Mila tror att löven fastnar om man lägger dom på girlangen :)



Lave som täljde björkris med morfar skar sig i fingrarna. Men de hör till och
de är så man lär sig sa morfar som hade fickan full i plåster :)



Blomsterplockning. Dom rosa blomorna fick vi leta efter med ljus och lyckta,
men jag hittade de hemliga stället dom gömt sig på ;)



Kransbindning...




När allt var färdigt var de i vanlig ordning fika på glassvinerbröd hos Gun.



Barnen och mina mostrar.



Här har vi dom araberna, norskarna......nej just de Danskar va dom ju ;)

( förstod du inte de, läs inlägget innan detta så förstår du )



Så bar karlarna ner "rompa" till vallen där vi några timmar senar utgick
ifrån och bar allt vidar upp till gamelgården där de skulle pryda den
stora majstången.




Anna anslöt till firandet <3

När vi sedan omsvirade till finkläder marcherade till vallen var de kvinnfolket som tog över bärandet :)







Här förklarar pappa hur de knakade i en av störarna man skuter upp stången med.... hade kunna gått illa!
Tur vi slapp få midsommarstånge i huvet.



Vi dansade smågrodorna och vi äro musikanter sen gav vi upp och
åkte ut till husvagnen för att grilla och snacka skit resten av kvällen!





Allt slutade med att jag och Anna kröp ner i en bäddsoffa i förtälltet medans de smattrade på taket......











Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0