Vildhasse.


malungsmarknad 2011 (där står vi i bakgrunden)


Jag har ända sedan jag var liten haft en speciell dragning till vildhasse.

Allt började en marknad i Boda kyrkby då jag och min bardomskompis Karin av någon anledning skrev en sång till vildhasse. Melodin var "käner du kuckelikana" Och texten gick:

Känner du Vildhasse
ja nog känner jag han
står på boda marknad och säljer korv

en så slänger han hit
å en så slänger han dit
å en så tar han sig en körvarbit




Den här fantastiska sången sjöng vi sedan för honom där mitt på marknaden . Jag har väldigt dåligt detaljminne från min barndom så om vi sjöng i högtalarna låter jag vara osagt (karin minns nog). 

Sen hade vi skapat någon typ av tradition där vi uppvaktade honom på varje marknade ett på år framöver med diverse saker... En gång fick han en korv gjord i trä som vi gjort på träslöjden och en stickd korv från syslöjden. Skälvklart ett kassetband med den fantastiska sången!

Kanske, kanske finns våra fina gåvor på vildhasses lilla museum i Malung, jag har helt ärligt inte riktigt vågat kolla efter.....

Kommentarer
Postat av: Karin

Enligt Vild-Hasse själv ska grejerna finnas på museet men jag vet inte så noga! Och visst var det i högtalarna vi sjöng, över hela marknaden!

2011-06-22 @ 23:42:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0