Dagen med stort D

Jag är numer oficiellt en "riktig jägre", första älgen är fälld !!!

Jag hade dragit ett riktigt kanonpass ALLA sa att där får du skjut om de finns älg i marken för där ska dom ut...

Jag satt i kanten mitt på en stor myr, jag hade 150m åt ena hållet och 250 åt andra. Och med två kanonskyttar på passen brevid alla sjuktriktiningar och sjutställnigar utkollade satte jag mig spänt och väntade.

Jag eldade inte, åt inte, drack inte utan satt med bössan i knät....





Då heltp plötsligt blir de upptag några hundra meter upp i skogen framför myren.
De är farfars hund Pumsan som hittat på älg.

Jag hör att de går mot myren och att de troligtvis kommer till vänster om mig, pulsen stiger så de dunkar i öronen och jag tänker....fan fan fan dom kommer hitåt fan fan fan.... (varför?)
Jag intar positionen jag kollade ut när jag kom till passet, ställer mig brevid tallen som ni ser på bilden.

Först kommer en tjur ut på myren 120m bort, jag kollar i kikarsiktet men kan inte ricktigt avgöra hur mycke horn han har (vi hade förbud på tjurar med större horn än 3 taggar), så jag bestämmer mig för att inte skjuta utan lägger om bössan mot de två andra älgarna som kommer efter myrkanten.
Dom svänger ut över myren på 80m (samma avstånd som vi skutit på på skjutbanan).
Tankarna- Två kalvar, men de är de ju inte dom är för stora, kan de va kor? (vi hade förbud på kor) nej två kor går inte tillsammans, då är de kvigor.......

PANG! En smäll.......men de va inte jag.... De var bertil som sköt Tjuren.

Då stannade "mina" två älgar mitt på myren och undrade vad de var dom smällde. Den chansen tog jag.

PANG! Perfekt lungträff. Men de såg inte jag just då så jag slängde dit två skott till, jag var nämligen livräd för att skadskjuta den första älgen jag skjöt på....

Tankar- Ramla då din jävla älg, ramla, ramla, ramla....

Och så ramlade den, en kviga !!!!!!!!!!!!!!!



Pappas hund Kila kom tätt efter också. Dom duktiga hundarna är syskon :)


Jag, Passgrannen Anders som såg hela förloppet i sin kikare och min Farfar.

Här har jag fått kvisten i hatten som betyder att man har skjutit en älg!



Här drar draglaget fram älgarna till vägen...



Här ser vi bla min långhåriga FarbrorMats.



Kommentarer
Postat av: Frida

Fy saaaatan vad cool du ÄR! WOW! Adrenalin?

2011-10-14 @ 21:57:21
URL: http://axivi.blogg.se/
Postat av: Marit

Adrenalinkick delux, de vill jag lova!

Och mersmak har jag...

2011-10-14 @ 22:04:59
URL: http://woxis.blogg.se/
Postat av: Ida

GRATTIS GRATTIS

fy tusan va skoj!!!!

2011-10-14 @ 22:06:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0